Beginsituatie
Een logistiek dienstverlenend bedrijf krijgt er een belangrijke, nieuwe klant bij. Er is echter veel onduidelijkheid over de orderstroom. Een goede inschatting van de ordergrootte is essentieel voor een juiste inzet van mensen. In de cruciale opstartfase moeten er voldoende kennis, kunde en handen aanwezig zijn. Anders gaan er zaken mis. Op tijd leveren en in de juiste hoeveelheden is van het grootste belang in de consumentenmarkt. Een dag te laat kan tot hoge boetes leiden. Daarnaast is een zeer scherpe calculatie belangrijk voor het rendement in het eerste jaar.
Aanpak
Dick van Gend heeft in samenwerking met een aantal uitzendbureaus een ploeg oproepkrachten opgeleid en ingewerkt. Deze mensen zijn naast de vast aanwezige bezetting op oproepbasis beschikbaar. Het bedrijf kan nu met minder vaste mensen toe voor deze specifieke klant en al het andere werk voor bestaande klanten gaat gewoon door.
Dankzij deze wijze van “scouting” van oproepkrachten was het niet direct noodzakelijk functies in magazijn of kantoor vast in te vullen. Voordeel: Je kunt als manager heel snel talenten en kwaliteiten van mensen ontdekken en inzetten.
Resultaat
Iedere medewerker zit op de juiste plek en de commerciële doelen zijn gehaald.